Všechny pneumatiky prodávané v Evropské unii podléhají povinnému značení pneumatik. Nový systém značení pneumatik v EU – účinný od 1. května 2021 – poskytuje komplexnější informace o vybraných pneumatikách a zahrnuje také pneumatiky pro těžká vozidla. Nabízí objektivní, spolehlivé a porovnatelné informace založené na třech důležitých výkonnostních charakteristikách pneumatiky: valivém odporu – a tedy palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a vnějším hluku odvalující se pneumatiky. Dodatečné piktogramy označují vhodnost pneumatiky pro náročné sněhové podmínky (symbol sněhové vločky na horském štítu se třemi vrcholy) a/nebo její přilnavost na zledovatělém povrchu, ačkoli druhé uvedené se týká pouze pneumatik pro osobní automobily.
Nový systém značení se vztahuje na pneumatiky pro osobní automobily, autobusy a nákladní vozidla. Další informace o novém nařízení EU pro značení pneumatik naleznete na webových stránkách Evropské komise.
Porozumění štítku EU a jeho piktogramům pomůže řidičům nebo správcům vozových parků činit informovaná rozhodnutí přispívající ke zvýšení bezpečnosti na silnicích v souvislosti s pneumatikami, snížení emisí CO2 a snížení spotřeby paliva.
Myslete prosím na to, že úspora paliva a bezpečnost na silnicích do značné míry závisí na stavu vozovky a povětrnostních podmínkách, typu vozidla a zejména stylu jízdy.
Dobrá přilnavost na mokré vozovce je klíčová pro bezpečnou jízdu. Hodnocení přilnavosti za mokra uvádí výkon pneumatiky na mokré vozovce, který se dělí do tříd od A až po E. Čím vyšší třída, tím kratší brzdná dráha na mokré vozovce.
V závislosti na valivém odporu pneumatiky se bude její palivová účinnost pohybovat od třídy A (označující nejvyšší úsporu paliva) až po třídu E. Spotřeba paliva hraje důležitou roli z ekonomického i ekologického hlediska. Je to z toho důvodu, že nízká spotřeba paliva má pozitivní vliv na uhlíkovou stopu automobilů, a zejména pak těžkých vozidel.
Jedná se o vnější hluk odvalující se pneumatiky měřený v decibelech. Štítek uvádí hlučnost, která se dělí do tříd od A až po C.
Kromě standardního štítku jsou – případně – k dispozici také piktogramy týkající se výkonu v náročných sněhových podmínkách (symbol sněhové vločky na horském štítu se třemi vrcholy) a/nebo přilnavosti na zledovatělém povrchu (pouze pneumatiky pro osobní automobily / C1).
Piktogram přilnavosti na sněhu (symbol sněhové vločky na horském štítu se třemi vrcholy) bude uveden u zimních a celoročních pneumatik testovaných za stanovených zimních podmínek, které poskytují požadovaný výkon na silně zasněžených vozovkách.
Piktogram přilnavosti na ledu bude uveden u zimních pneumatik s vynikajícím výkonem na zledovatělém povrchu potvrzeným v rámci stanoveného testu přilnavosti na ledu. Tyto pneumatiky jsou speciálně navrženy pro povrchy vozovek pokryté ledem a uježděným sněhem a měly by se používat pouze ve velmi drsných klimatických podmínkách (např. nízké teploty v severských zemích). Při používání pneumatik s vysokou přilnavostí na ledu v méně náročných klimatických podmínkách (např. mokré vozovky nebo vyšší teploty v zimě) by jejich výkon nemusel být optimální, zejména z hlediska přilnavosti za mokra, řízení a opotřebení.
Vaše pneumatiky sa pri otáčaní ohýbajú smerom k povrchu vozovky a od neho. To má za následok stratu energie. Množstvo stratenej energie je vo vzájomnom vzťahu s valivým odporom pneumatiky.
Pneumatiky s nízkym valivým odporom sú energeticky najúspornejšie. To znamená, že na pohyb vozidla je potrebnej menej energie – a tým aj menej paliva.
Vzhľadom na to, že podiel pneumatík na spotrebe paliva vozidla môže byť v rozmedzí od 20 do 30 %, výberom nových pneumatík, ktoré sú energeticky účinné, sa dosiahnu priame úspory nákladov na palivo.
V súvislosti s palivovou úspornosťou a väčšou bezpečnosťou na ceste zvážte tieto faktory: